تاریخ خبر: ۱۳۹۲/۰۴/۱۷منبع: پژوهشکده بیمهتعداد بازدید: ۸۸۶ فرهنگ اساس اتخاذ استراتژی در شرکت های بیمه است
دکتر آقاجری در همایش« توسعه فرهنگ بیمه »
فرهنگ اساس اتخاذ استراتژی در شرکت های بیمه است
همایش توسعه فرهنگ بیمه از نگاه فعالان عرصه بیمه با حضور کارشناسانی از بیمه مرکزی، شرکتهای بیمه و پژوهشکده بیمه برگزار شد.
در ابتدا دبیر علمی همایش دکتر آقاجری در خصوص ارتقا سطح کمی و کیفی بیمه گفت: بحث "فرهنگ بیمه" مهم است که در واقع زیربنای تمام اقدامات شرکت های بیمه محسوب میشود و باید بستری برای شناخت و آگاهی مردم نسبت به بیمه فراهم شود
دکتر آقاجری در همایش« توسعه فرهنگ بیمه »
فرهنگ اساس اتخاذ استراتژی در شرکت های بیمه است
همایش توسعه فرهنگ بیمه از نگاه فعالان عرصه بیمه با حضور کارشناسانی از بیمه مرکزی، شرکتهای بیمه و پژوهشکده بیمه برگزار شد.
در ابتدا دبیر علمی همایش دکتر آقاجری در خصوص ارتقا سطح کمی و کیفی بیمه گفت: بحث "فرهنگ بیمه" مهم است که در واقع زیربنای تمام اقدامات شرکت های بیمه محسوب میشود و باید بستری برای شناخت و آگاهی مردم نسبت به بیمه فراهم شود.
وی افزود: درحال حاضر در بخش بیمه به وضعیت مطلوب نرسیدیم و این موضوع همیشه دغدغه مسئولان بوده و باید تلاش مضاعفی انجام گیرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیمه، در این همایش دکتر صفاییان گفت: توسعه فرهنگ بیمه همیشه برای بیمه مرکزی و پژوهشکده بسیار مهم بوده است و در سالهای اخیر نیز فعالیتهای خوبی در این زمینه انجام شده به گونهای که ضریب نفوذ بیمه در کشور از 1.5 درصد به دو درصد رشد داشته است.
وی افزود: همچنین در حق بیمهها نیز روند صعودی داشتهایم و در شاخص دیگر که ضریب خسارت است روند کاهشی را در این سالها داشتهایم که در این باره فعالیتهای بیمه مرکزی بسیار موثر بوده است.
وی راهکارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه را «تبلیغات و اطلاع رسانی»، «بالا بردن آگاهی مردم از خدمات بیمهای» و «افزایش شبکه تولید و فروش این صنعت» عنوان کرد و گفت: توسعه صنعت بیمه بدون توجه به گسترش شبکه فروش تحقق نخواهد یافت و درواقع شبکه تولید و فروش صنعت بیمه نقش مهمی در توسعه صنعت بیمه خواهد داشت.
وی از دیگر راهکارهای افزایش ضریب نفوذ بیمه را تعامل بیشتر بیمه مرکزی با شرکتها و دیگر نهادها عنوان کرد و گفت:البته برای توسعه فرهنگ بیمه چالش هایی همچون سطح رفاه اقتصادی مردم جامعه، تورم و بیکاری، فقدان آموزش بیمه از دوران کودکی و آگاهی اندک مردم از انواع رشتههای بیمهای و خدمات آن است .
وی به فعالیتهای پژوهشکده بیمه در راستای توسعه فرهنگ بیمه اشاره کرد و گفت: راهکارهایی که این پژوهشکده برای گسترش صنعت بیمه در نظر گرفته است اصلاح و بهبود زیرساختهای اقتصادی و سطح رفاه و درآمد مردم و همچنین آموزش عمومی و تخصصی در سطوح مختلف جامعه است.
ابراهیم پور نیز طی مقالهای به بررسی وضعیت موجود و گذار به وضعیت مطلوب را تشریح کرد و گفت: اصطلاح توسعه به صورت فراگیر پس از جنگ جهانی دوم مطرح شد همچنین بحث فرهنگ نیز که همان روش و شیوه زندگی است سالها پس از آن عنوان شد.
وی با بیان اینکه فرهنگ و کسب آن از سوی افراد اکتسابی است گفت: باید در نظر داشته باشیم که فرهنگ هر کشور با کشور دیگر و هر قوم با قوم دیگر متفاوت است لذا برای مدیریت فرهنگی بیمه لازم است تغییرات و دگرگونیهایی در عناصر فرهنگی در طی زمان حدود 25 سال اتفاق بیفتد تا به یک نتیجه مطلوب دست یابیم.
وی با بیان اینکه مراحل ساخت ظواهر و نمادهای یک فرهنگ سه تا هفت سال زمان نیاز دارد، گفت: برای فرهنگ سازی لازم است رفتارها، گفتارها و نوشتهها نهادینه شود که برای این فرآیند نزدیک به سه برابر زمان فرهنگ سازی وقت لازم است.
وی با بیان اینکه بهترین راهکار برای فرهنگ سازی شروع از نهاد خانواده و همچنین دوران کودکی افراد است گفت: فرزندان در سنین کودکی فرهنگ پذیری یک سویه دارند و به راحتی هر آنچه به آنها گفته شود میپذیرند اما وقتی سن آنها بالا رفت دیگر برای پذیرش هر چیزی سوال میپرسند و ممکن است خیلی چیزها را قبول نکنند.
وی با بیان اینکه فرایند تغییر رفتار افراد باید دموکراتیک باشد و نه آمرانه گفت: در روش دموکراتیک با دادن دانش به افراد ابتدا علم آنها را افزایش میدهیم که براساس گفتوگوها، رسانه و مدارس این دانش می تواند به آنها انتقال پیدا کند پس از ارائه دانش کم کم نگرش افراد عوض می شود و با این تغییر ارزش، احساس و ادراک آنها نیز تغییر خواهد کرد و با تغییر هر فرد رفتار گروههای مختلف نیز تغییر میپذیرد.
وی اظهار داشت: فرهنگ سازی یک همت ملی میطلبد لذا همه ارکان جامعه باید در آن نقش آفرینی کنند که دولت و در راس آن نهاد نظارتی بیمه یعنی بیمه مرکزی قرار دارد همچنین نهاد قانون گذار نیز از طریق وضع برخی قوانین می تواند به توسعه این صنعت کمک کند.
آقاجری، معاون پژوهشی پژوهشکده بیمه، در پایان این همایش در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه با آزادسازی نرخ شرکتها برخی از آنها با قیمتهای پایین در مناقصهها برنده شدهاند اما نتوانستهاند به تعهدات خود عمل کنند در این باره چه چارهجویی شده است؟ گفت: ما با آزادسازی نرخها تصمیم بر آن داشتیم که رقابت بین شرکتها افزایش پیدا کند البته برخی نرخ شکنیها موثر است و می توانند مردم را بهتر جلب کنند اما در این میان برخی شرکت ها نیز تخلفاتی انجام دادهاند که بیمه مرکزی بر آنها نظارت داشته باشد.
وی گفت: در شورای عالی بیمه نیز بر این مساله تاکید شده و تصمیم بر آن است نظارت بیشتری روی نرخهای اعلام شده از سوی شرکتها انجام شود.
بنابراین گزارش یکی از حاضران در همایش از گودرزی معاون اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، سوال کرد که جایگاه بیمه مرکزی در توسعه فرهنگ بیمه کجاست؟ وی اظهار کرد: توسعه فرهنگ بیمه از ابتدا که قانون تاسیس بیمه مرکزی مصوب شده در راس قرار داشته است و هدایت، حمایت، نظارت و تامین امر بیمه از جمله اهداف بیمه مرکزی است تا بتواند در راستای سند چشم انداز به اهداف فرهنگ صنعت بیمه دست یابد.
وی از تدوین طرح توسعه صنعت بیمه از سوی شورایی در بیمه مرکزی خبر داد که در آینده نزدیک از آن رونمایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد که بیمه مرکزی در چهار سال گذشته فعالیتهای زیادی در زمینه تبلیغات انجام داده به گونهای که در 218 برنامه حضور داشته و در ساخت سریالهایی مشارکت داشته است همچنین 2176 ثانیه تیزر تلویزیونی در سال 90 و 91 پخش کرده است.
وی گفت: البته ما از شرکتهای بیمه نیز انتظار داریم که خودشان فعالیت کنند اما متاسفانه در این زمینه شرکتهای کمرنگ عمل کردهاند این درحالی است که بانک مرکزی هیچ تبلیغی در خصوص ارائه خدمات بانکی ندارد.
اخبار مرتبط