• فرصت شرکت های بیمه برای جلب اعتماد و رضایت مردم

      در شرایطی که کار گروه تحقیق و تفحص صنعت بیمه در حال بررسی اهداف و ساماندهی طرح های گوناگون برای بهبود روند توسعه صنعت بیمه است

      به گزارش سایت تحلیلی-خبری آیین و به نقل از روزنامه تعادل، اصلاح قانون بیمه شخص ثالث و همچنین طرح تحقیق و تفحص از صنعت بیمه مطرح شده، فرصتی جهت بررسی عملکرد صنعت بیمه و آینده بازار بیمه فراهم آمده تا اهرمی برای بالاتر بردن جایگاه صنعت بیمه در کشور باشد.

      شرکت های بیمه  باید از این فرصت برای بیان مشکلات خود، اصلاح ساختار و تحول در صنعت بیمه استفاده کنند و راهکارهایی را دنبال نمایند که پوشش ریسک و خسارت ها با حق بیمه های پرداختی از سوی مردم متناسب باشد و درآمد بیمه به گونه ای سرمایه گذاری شود که برای آینده مردم و کشور و بیمه گذاران مفید باشد و اعتماد و اطمینان و امنیت ایجاد کند و سرمایه گذاری بالنده و رشد یابنده باشند.

      در این راستا گردآوری و سامان دهی طرح ها و دیدگاه های مختلف قدرت تحلیل و شناخت را برای عموم مردم در پی خواهد داشت و اعتماد مردم را به صنعت بیمه و خدمات آن برای پوشش خطرات و آینده خانوار و شرکت ها افزایش می دهد. در نتیجه باید خدمات راهگشا، سازنده و کارآمد ارائه شود تا اعتماد مردم را تقویت نماید.

      در این راستا، طرح همزمان اصلاح قانون بیمه شخص ثالث و تحقیق و تفحص می تواند فرصت مناسبی برای تحول در صنعت بیمه و رفع نقاط ضعف  و تقویت نقاط قوت آن باشد.
      برخی انتظار دارند که موضوعات فساد صنعت بیمه مثل پرونده های بیمه در دولت قبل مورد توجه باشد اما واقعیت این است که تحقیق و تفحص نباید تنها به مسائل مالی محدود شود و لازم است که آزادسازی نرخ ها، رقابت بهتر، عملکرد شفاف شرکت های بیمه، بهبود نرخ گذاری ها و توسعه ضریب نفوذ در این صنعت، بیشتر مورد توجه  قرار گیرد.
      این طرح باید به رفاه و آسایش وآرامش بیشتر مردم در آینده توجه کند تا مردم از سرمایه گذاری در صنعت بیمه آینده خود را تضمین کنند وامنیت اجتماعی و سرمایه گذاری را افزایش دهند. لذا شرکت های بیمه نیز باید آینده نگر باشند و سرمایه گذاری های مطمئن را تقویت نمایند و اعتماد مردم را جلب کنند تا مردم مطمئن باشند که با پرداخت حق بیمه و سرمایه گذاری در بیمه عمر و سرمایه گذاری و .... دردوره پیری و گرفتاری و بازنشستگی می توانند از محل عواید این سرمایه گذاری، امنیت خود را تضمین نمایند.

      اصلاح این صنعت یک امر ضروری است و در تمام دنیا یکی از موارد بسیار قابل توجه به شمار میرود. روشن است که تحقیق  و تفحص و اصلاح قانون شخص ثالث، یک  حرکت بسیار مناسب و به جاست  و امیداست که به بهبود عملکرد ها و نرخ ها منجر شود و رضایت و اعتماد مردم را جلب کند و انتقادها نسبت به بالا بودن حق بیمه را کاهش دهد زیرا بسیاری مردم سالها نه تصادف می کنند و نه از بیمه استفاده می کنند اما باوجود تخفیف ها، رقم بالایی به عنوان حق بیمه پرداخت می کنند.
      در نتیجه لازم است که صنعت بیمه و شرکت های بیمه به دریافت حق بیمه از مردم به عنوان یک موضوع جدا جدا و برای رشته های مختلف توجه نکنند بلکه باید هزینه دریافتی از یک خانواده بابت بیمه های مختلف را باهم تحلیل کنند.

      دولت اگر بتواند با ارایه خدمات مناسب، اعتماد مردم را جلب کند قطعا به نفع صنعت بیمه خواهد بود و می توانیم شاهد رونق هر چه بیشتراین صنعت باشیم.
      در شرایط رکود تورم کنونی، کمبود نقدینگی، کاهش سرعت گردش پول و رشد منفی اقتصادی، باید به گونه ای برنامه ریزی شود و حق بیمه ها اصلاح شود که از یک ریال نیز به درستی استفاده شود تا موجب افزایش فشار به مردم نشود ودر عین حال سرمایه گذاری های مناسبی در بیمه انجام شود.

      هرچه تورم پایین تر بیاید ارزش پول مردم افزایش می یابد بنابراین قدرت هزینه کردن مردم در زمینه های درمان، تولید و سرمایه گذاری بالاتر می رود. لذا برنامه دولت می تواند همزمان با اصلاح قانون بیمه و تحول در این صنعت، به یاری این صنعت بشتابد و فشار بر مردم را کاهش دهد واعتماد و سرمایه گذاری را تقویت نماید.

      باید رقابت بین شرکت های بیمه روندی مثبت و سازنده پیدا کند تا در موازات این امر اعتماد سازی و کاهش ریسک پایین تر بیاید و از سوی دیگر اهتمام بیشتری برای گسترش آموزش و فرهنگ سازی  غنی تر در این امر را شاهد باشیم.
      با رعایت این نکات می توانیم شاهد چشم انداز روشنی از آینده صنعت بیمه باشیم.

      قاسم انصاری رنانی
      کارشناس اقتصادی

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.