• حاکمیت شرکتی بحثی مغفول در صنعت بیمه کشور

      حاکمیت شرکتی بحثی مغفول در صنعت بیمه کشوراست به طوریکه که بیش از ۹۰ درصد بیمه ها با اصول حاکمیت شرکتی آشنا نیستند

      لزوم توجه نهاد ناظر به فرایند های نوین جهانی
      حاکمیت شرکتی بحثی مغفول در صنعت بیمه کشور / دستیابی به شفافیت با پیاده سازی فرایند حاکمیت شرکتی

      حاکمیت شرکتی بحثی مغفول در صنعت بیمه کشوراست به طوریکه که بیش از ۹۰ درصد بیمه ها با اصول حاکمیت شرکتی آشنا نیستند و مهم تر اینکه نهاد ناظر در صنعت بیمه تا کنون هیچ فعالیتی در این زمینه انجام نداده است این در حالی است که پرداختن به این فرایند برای صنعتی که از عدم شفافیت و ضعف عملکرد رنج می برد، ضروری به نظر می رسد.

      به گزارش ریسک نیوز،شواهد موجود حکایت از آن دارد که حاکمیت شرکتی یکی از رایج ترین عبارتها در واژگان تجارت جهانی در شروع هزاره جدید شده است.فروپاشی شرکتهای بزرگی درامریکا در سالهای اخیر،توجه همگان را به نقش برجسته حاکمیت شرکتی و توجه جدی به اصول آن برای پیشگیری از این فروپاشیها جلب کرده است به طوریکه انجمنهای‏ حرفه‏ای و دانشگاهها در سراسر جهان اقبال گسترده‏ای به این‏ موضوع نشان می‏دهند.

      بنابراین گزارش حاکمیت شرکتی در واقع فرایند نظارت و کنترل برای تضمین عملکرد مدیر شرکت‏ مطابق با منافع سهامداران است و به عبارتی ساختار روابط و مسئولیتها در میان یک گروه اصلی شامل‏ سهامداران،اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل برای ترویج بهتر عملکرد رقابتی لازم جهت دستیابی به هدفهای اولیه مشارکت محسوب می شود. "

      و در یک تعرف جامع و مانع می توان گفت :حاکمیت شرکتی قوانین،مقررات،ساختارها،فرایندها، فرهنگها و سیستمهایی است که موجب دستیابی به هدفهای‏ پاسخگویی،شفافیت،عدالت و رعایت حقوق ذینفعان می‏شود.

      حاکمیت شرکتی اصلی مغفول در میان شرکت های بیمه در ایران

      بر اساس این گزارش ، شرکت های بیمه درایران به بحث حاکمیت شرکتی کمتر پرداخته اندو بیمه مرکزی نیز در این خصوص هیچ فعالیتی انجام نداده است این در حالی است که بانک مرکزی فعالیت های تحقیقاتی و اجرایی زیادی در حوزه حاکمیت شرکتی به انجام رسانده و بخش هایی را نیز به صورت دستور العمل در آورده که در آینده ابلاغ خواهد کرد.

      بنابر تعاریف مشخصی که ازاین فرایند صورت گرفته است ، در واقع همه ذینفعان در این فرایند در یک حالت برد- برد قرار می گیرند به طوریکه رابطه سهامدار با هیات مدیره باید مشخص باشد و به دخالت سهامدار نینجامد و از سوی دیگر هیات مدیره باید نظارت موثر بر هیات عامل داشته باشد در عین اینکه استقلال هیات عامل حفظ گردد و در کنار همه این موارد مشتریان باید اطلاعات لازم را از شرکت داشته باشند که همه این ها در نهایت به ایجاد بنگاهی می انجامد که در عرصه اجتماعی و خدمت رسانی خدمات مطلوب ارایه می کند.

      این گزارش می افزاید ، دستیابی به شفافیت از مهمترین کارکرد های فرایند حاکمیت شرکتی است به طوریکه طی این فرایند قرار دادهای عمده باید مشخص و شفاف باشد که در نهایت منجر به فساد نگردد.

       این در حالی است که توجه به فرایند جهانی حاکمیت شرکتی در صنعتی که  طی مدت اخیر پرونده های قضایی فراوانی برای ان رقم خورده ، جهت دست یابی به شفافیت مالی ، ضروری به نظر می رسد.

      بر اساس این گزارش  پرداختن به این فرایند در صنعت بیمه به شفافیت در ترکیب سهامداران منجر می شود که اساسا سهامداران چه کسانی هستند و با چه هدفی سرمایه گذاری کرده اند آیا اساسا برای انجام کار بیمه ای به این صنعت ورود پیدا کرده اند ویا فعالیت بیمه ای تنها ابزاری است که انها با تکیه برآن اهداف دیگری را دنبال می کنند که البته در این بین توجه به هیات مدیره و تعیین صلاخیت ان از اهمیت بسزایی بر خوردار است که از موارد مورد تاکید در حاکمیت شرکتی محسوب می شود که در اینجا نقش نهاد ناظر نیز برجسته به نظر می رسد.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
    • نمایش بنرهای صفحات پورتال
      نوع محتوا در تنظیمات بلاک انتخاب نشده است.