تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۹/۱۷تعداد بازدید: ۴۱۶ ضرورت فرهنگسازی برای توسعه بیمه در کشور
صنعت بیمه کشور بیش از هرچیز نیازمند فرهنگسازی و ایجاد بسترهای اجتماعی است که این مهم توسط رسانهها محقق میشود.
بدونتردید رشد صنعت بیمه در هر کشوری یکی از معیارهای توسعهیافتگی آن محسوب میشود. صنعت بیمه بهعنوان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی از بزرگترین نهادهای اقتصادی در هر جامعه است که حتی فعالیت سایر سازمانها و نهادها را نیز پشتیبانی میکند. به عبارت دیگر، این صنعت از یکسو، با دریافت حقبیمه در توسعه اقتصادی کشور نقش مهمی برعهده دارد و از سوی دیگر با ایجاد امنیت و اطمینانخاطر برای فعالیتهای خدماتی و تولیدی روند پیشرفت و توسعه جامعه را تسهیل میکند.
در کشور ما با وجود مشکلات اقتصادی امروز و چالشهای زندگی روزمره خرید بیمه کار سختی است. بدون تعارف، «بیمه یک کالای لوکس در سبد خرید خانوار محسوب میشود». بیمه در مقابل بسیاری از کالاهای اساسی مصرفی زندگی «لوکس» است و در اولویت خرید خانوادهها نیست. حتی بیمههای آتشسوزی و زلزله بهرغم اتفاقاتی که رخ میدهد باز هم در سبد خرید خانوار ما جایی ندارد.
شاید یکی از دلایل این بیمیلی، عدم اطلاعات درست مردم از خدمات بیمهای باشد. بسیاری از افراد هستند که اطلاعات چندانی از بیمه و مزیتهای آن ندارند و بسیاری از آنها نمیدانند چه نیازهای بیمهای دارند که میتوانند با حقبیمههای نازل این خطرات را تحت پوشش بیمه درآورند و جبران زیانهای ناشی از بسیاری از آنها را برعهده شرکتهای بیمه بگذارند.
به نظر من، رسانهها نقش بسیار مهمی در ایجاد این فرهنگسازی و اطلاعرسانی آن دارند. صنعت بیمه کشور بیش از هرچیز نیازمند فرهنگسازی و ایجاد بسترهای اجتماعی است که این مهم توسط رسانهها محقق میشود.
در این راستا با فرهنگسازی و اطلاعرسانی در زمینه استفاده همه افراد از بیمه بهخصوص در بخش بیمههای زندگی، میتوان به رشد هرچه بیشتر نقش بیمهها در سرمایهگذاری اقتصادی کشور امیدوار بود.
توسعه فرهنگ بیمهای در ابعاد مختلف سبب اطمینان و آرامش و در نتیجه تسریع و تسهیل در امر سرمایهگذاری میشود، چون بیمه هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایهگذاری است و باید همه مردم از مزایای این سرمایهگذاری آگاه شوند.
امین شیرکانی، ویژهنامه سراسری روز بیمه روزنامه دنیای اقتصاد، 13 آذرماه 1397
اخبار مرتبط